Rollefordeling i praksisoppfølging
Læringsutbyttebeskrivelsene er retningslinjer for studentens praksisstudier og grunnlaget for veiledningen. All praksis skal være veiledet, variert og vurdert, og praksisoppfølgingen betraktes som en vurderings- og veiledningssituasjon. Praksisoppfølgingen vurderes til “godkjent” eller “ikke godkjent”.
Læringsutbyttebeskrivelser:
Hva er studentens rolle?
Studenten har ansvar for å ta kontakt med, og avtale tidspunkt for gjennomføring av praksisoppfølging med oppfølgingslærer. Det er viktig at studenten informerer praksislærer om besøket og rutinene, slik at praksislærer setter av tid til både observasjon og ettersamtale. Studenten skal i forkant av besøket, senest 24 timer før, levere et veiledningsdokument for timen til både oppfølgingslærer og praksislærer. Studenten bør informere oppfølgingslærer om mulighetene for parkering ved skolen.
Hva er praksislærers rolle?
Praksislærer leser studentens veiledningsdokument, observerer undervisningen, og deltar i veiledningssamtalen i etterkant av timen.
Hva er oppfølgingslærers rolle?
Praksisoppfølging gjennomføres av fagdidaktiker eller pedagog fra Institutt for lærerutdanning, eller av partnerskapsleder eller praksiskoordinator ved skolen.
- Leser veiledningsdokumentet og godkjenner på Blackboard.
- Møter studenten til førsamtale i forkant av undervisningen.
- Observerer studentens undervisning.
- Leder veiledningssamtalen i etterkant av undervisningen hvor praksislærer og student deltar.
- Gir utviklingsorienterte tilbakemeldinger til studenten.
- Vurderer oppfølgingsbesøket som godkjent/ikke godkjent.
- Skriver rapport fra praksisoppfølging. Studenten mottar automatisk en kopi av rapporten.
Hvordan gjennomføres praksisoppfølgingen?
Praksisoppfølgingen deles inn i tre deler:
- Del 1 består av en førsamtale mellom student og oppfølgingslærer.
- Del 2 er gjennomføring og observasjon av en undervisningsøkt.
- Del 3 består av en veiledningssamtale hvor student, praksislærer og oppfølgingslærer deltar.
Del 1: Førsamtale
Hensikten med samtalen er å etablere en relasjon til studenten for å skape trygghet i situasjonen.
Fokusområder i samtalen:
- Veiledningsdokumentet
- Elevene
- Trivsel
- Samarbeid i parpraksis (hvis aktuelt)
- Plassering av oppfølgingslærer i klasserommet
Del 2: Observasjon
Hensikten med observasjonen er å vurdere studenten med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene (de som kan vurderes i en enkeltstående undervisningsøkt).
Fokusområder for observasjonen:
Faglige kommentarer:
- Anvendelse av fagbegreper
- Faglig kunnskap
- Metodiske valg i faglig hensikt
- Formativ og summativ vurdering
Kontakt med elevene:
- Autoritet og relasjon i klasserommet
- Klasseromsdialogen
- Veilederrollen
- Ledelse i klasserommet:
- Oppstart, overganger og avslutning av timen
- Progresjon i timen
- Lederegenskaper
Inkluderende læringsmiljø:
- Inkluderende læringsaktiviteter
- Tilpasset opplæring
- Studentens positive sider
Del 3: Veiledningssamtale
Hensikten med samtalen er å reflektere rundt timen og det som skjedde i undervisningen, og å gi studenten økt læringsutbytte gjennom refleksjon og veiledning.
Gjennomføring av samtalen:
- Studenten starter med å sette ord på sine synspunkter og refleksjoner rundt timen.
- Praksislærer setter undervisningsøkta i sammenheng med det studenten har vist tidligere i praksisperioden. Hjelper studenten med å reflektere over timen.
- Oppfølgingslærer stiller spørsmål for å fremme læring og refleksjon, gjerne med utgangspunkt i det som har vært arbeidet med på campus.
- Alle tre partene samtaler om videre utvikling, med tips til videre fokusområder.
Praksislærer
Rollebeskrivelse
- Lærer i skolen som veileder studenter i praksis
- Bør har minst tre års erfaring fra yrket og veiledningspedagogikk
Både skoleverket og lærerutdanningen er under stadig forandring og praksislæreren sine arbeidsoppgaver kan derfor endres.
Praksislærer skal i samarbeid med koordinator, skolens ledelse og Institutt for lærerutdanning gi studentene en realistisk erfaring med undervisning og profesjonsutøvelse.
Praksislærer skal gi studentene konkret og målrettet veiledning med sikte på å bidra til studentens profesjonelle utvikling. Praksislærer har et særskilt ansvar for tidligst mulig å informere og drøfte med koordinator dersom studenter som ikke fungerer optimalt i lærerrollen.
For å kunne engasjeres som praksisveileder kreves godkjent lærerutdanning og normalt 3 års praksis som lærer.
Organisering
- Studenten bør i starten av praksisen observere et par timer i hvert fag.
- Det må settes av tid til ukentlig veiledning
Studentveiledning
- Man skal veilede studenten ut fra målene for praksisopplæringen.
- Veiledningen skal omfatte planlegging, gjennomføring og vurdering av studentens undervisning.
- Veiledningen skal i tillegg vurdere studentens profesjonalitet som lærer.
- Studenten skal få konkret og konstruktiv tilbakemelding med vekt på hva studenten mestrer.
Vurdering
- Gi læringsfremmende tilbakemeldinger til studenten.
- Skrive midveistrapport.
- Skrive sluttrapport.
- Innholdet i rapportene skal være kjent for studentene, og studenten mottar en kopi av rapporten når den sendes inn.
Annet
- Legge til rette for FoU-arbeid i egen klasse
- Delta i opplæring og samarbeidsmøter med Institutt for lærerutdanning
Godtgjøring
Praksislærere honoreres på timebasis. Dette utbetales normalt en gang pr semester.
5LU
- Praksis 1: 15 timer observasjon
- Praksis 2: 30 timer hjelpelærerpraksis
- Praksis 3: 40 timer undervisningspraksis (20 timer i hvert fag)
- Praksis 4: 60 timer undervisningspraksis (30 timer i hvert fag)
Koordinator
- Praksisskolens kontaktperson. Ansvarlig for studentgruppa på skolen.
- Organiserer skolens praksis og er bindeleddet mellom studenter, praksislærere og praksisseksjonen ved Institutt for lærerutdanning
- Legger til rette for SIL-kurs (Skolens Indre Liv)
- Signerer praksiskort og godkjenner praksistimene
Rollebeskrivelsene er dynamiske og endres ut fra endrede behov.
Som koordinator ved din praksisskole er du koordinerende instans mellom Institutt for lærerutdanning, praksisskolen og studentene.
Dette innebærer blant annet:
Før første praksisperiode
- Delta på møter med Institutt for lærerutdanning og i partnerskapet
- Sette deg inn i emneplanene for de ulike praksisstudiene
- Ha oversikt over hva som skal skje på skolen med tanke på praksis og innhold på møter
- Legge til rette slik at praktiske ting som blant annet nøkler, datatilgang, refleksvester, PC, garderobe og arbeidsplass er klart når studentene kommer
- Levere nødvendig informasjon om praksislærere til Institutt for lærerutdanning innen oppgitt tidsfrist, og sørge for at nye praksislærere får opplæring i regi av Institutt for lærerutdanning
Under praksisperiodene
- Gjøre studentene kjent med taushetsplikt og informere om fraværsregler på første møte
- Ha jevnlige møter med studentene under praksisperiodene, og bidra til at studentene får innsikt i skolens egenart, ledelse og organisasjon
- Følge opp at den enkelte student får opplæring i forhold til emnebeskrivelsene
- Støttefunksjon ved vurdering av studenten og bistå ved saksgang
- Ansvar sammen med rektor for at studentene får veiledet praksis ved praksislæreres fravær
- Delta på møter med NTNU
- Tett samarbeid med rektor
- Jevnlige møter med praksislærere på egen skole
Etter siste praksisperiode
- Bidra til å rekruttere nye praksislærere for neste skoleår
- Bidra til evaluering, videreutvikling og kvalitetsheving av praksis
- Delta på evalueringsmøter i partnerskapet ved Institutt for lærerutdanning
Frikjøp
5LU: Koordinator frikjøpes normalt med 25%.
Partnerskapsleder
- Leder av ett av partnerskapene på PPU og deltar i ledergruppa i praksisseksjonen
- Har praksisundervisning på campus før og etter praksis
- Ansvar for å følge opp studenter i praksis
- Godkjenner veiledningsdokument, midtveis- og sluttrapporter
Rollebeskrivelsene er dynamiske og endres ut fra endrede behov.
Partnerskapsleder er som hovedregel tilsatt på en praksisskole. Partnerskapsleder leder det løpende arbeidet med et partnerskap og er bindeleddet mellom koordinatorene i partnerskapet og NTNU. Funksjonen som partnerskapsleder krever som regel tidligere erfaring som koordinator og velges ut av faglig leder ved Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Partnerskapsleder skal blant annet:
- Delta på aktuelle møter med koordinatorene og med NTNU
- Være ansvarlig for møter i partnerskapet
- Koordinere praksisplassering av studenter i eget partnerskap i samarbeid med koordinatorene og faglig leder på NTNU
- Følge opp rapportering om studenter i eget partnerskap
- Følge opp studenter, i samarbeid med faglig leder på NTNU, som avviker fra normal progresjon
- Oppfordre skolene i partnerskapet til FoU-virksomhet og skoleutvikling og bidra til at eventuelle FoU-prosjekter og masterprosjekter til studentene blir gjennomført.
Frikjøp
5LU: Partnerskapsleder frikjøpes med 10%.
Seminarleder
Ansvarlig for pedagogikkundervisningen i et partnerskap
Oppfølgingslærer
- Den personen som kommer på praksisoppfølging («besøk»)
- Kan være koordinator, seminarleder eller fagdidaktiker
Se mer om oppfølgingslærers rolle under «Rollefordeling i praksisoppfølging.
Faglig leder praksis
Har overordnet ansvar for praksisemnet Vurderer sammen med partnerskapslederne om studenter får «bestått / ikke bestått» i praksisemnet Er emneansvarlig for praksisemnene på det aktuelle studieprogrammet Leder samarbeidet med praksisskolene Arbeider med faglig kvalitetssikring av praksisstudiene
Rektor
Rollebeskrivelsene er dynamiske og endres ut fra endrede behov.
Rektor er leder for sin praksisskole og dermed ansvarlig for at hele skolen inkluderes i å ta imot studenter i praksis.
Dette innebærer blant annet å:
Før første praksisperiode
- Bistå koordinator i arbeidet med å skaffe praksislærere
Under praksisperiodene
- Ha egne møter med studentene, med utgangspunkt i emnebeskrivelsene
- Sørge for at hele skolen blir praksisarena og har overordnet ansvar slik at studentene blir delaktige i skolens fellesoppgaver
- Bringe inn overordnete perspektiv på aktuelle pedagogiske tema
- Ha hovedansvar for å skaffe kvalifisert vikar ved eventuell sykdom hos praksislærer, og ved langtidsfravær varsle koordinator om dette
- Ha ansvar for å skaffe vikar for funksjon som koordinator om behovet skulle oppstå, og i tillegg informere faglig leder ved Institutt for lærerutdanning, NTNU om dette.
- Påse at studentene kun unntaksvis har betalt arbeid på skolen under praksisperioden
- Delta på møter med Institutt for lærerutdanning
- Sende inn refusjonskrav høst og vår til kommunen
- Feide
Om du har en ntnu-konto kan du bruke denne til å logge inn med Feide her:
Trenger du hjelp med Feide? Se IT ved NTNU sine hjelpesider