Praksis 1

Emnebeskrivelse PPU4611

Gjennomføres på torsdager i uke 43 på høsten. Tidspunkt for gjennomføring våren 2025 er inntil videre uavklart.

Læringsmål

Studenten

  • har innsikt i faktorer som påvirker fellesskapet og skaper grunnlag for læring
  • kan gjennomføre systematisk observasjon i klasserom/verksted
  • har innsikt i ulike perspektiver på klasseledelse
  • kan samarbeide og kommunisere med medstudenter, elever og lærere

Generell informasjon

  • Praksisen gjennomføres i grupper på 3-4 studenter
  • Praksisen er uavhengig av fag
  • Praksis gjennomføres på høst (engelsk, fremmedspråk, geografi og idrett) og vår (norsk, historie, realfag og samfunnsfag) 

Praksis

Fokus: Elevens læring i klasserommet

  • Praksisen er en observasjonspraksis
  • Studentene skal tilbringe ei full arbeidsuke på praksisskolene
  • Studentene skal bli kjent med en lærers hverdag i klasserommet
  • Studentgruppen skal gjennomføre 1-3 timer med mikroundervisning hvor man planlegger og gjennomfører deler av en undervisningsøkt med fokus på klasseledelse, under veiledning av praksislære

SIL-kurs

Koordinator på skolen gjennomfører to SIL-kurs for studentene. Tema for det ene kurset er "Taushetsplikt og meldeplikt" og tema for det andre kurset er "Klasseledelse med fokus på relasjonsbygging".

Veiledning

Praksislærer i skolen skal ha to timer med veiledningssamtaler med studentene i løpet av praksisen. Den ene timen har tema "Planlegging av mikroundervisning" og den andre har tema "Strukturert observasjon".

Rapport

Praksislærer skriver en rapport etter praksisperioden, som konkluderer med om praksisperioden er godkjent eller ikke godkjent.

Praksiskort

Innlevering og godkjenning av digitalt praksiskort er en forutsetning for godkjent praksis.

Lenke til praksiskortet vil legges på Blackboard mot slutten av praksisperioden.

Praksis 2

Emnebeskrivelse PPU4612

Gjennomføres i uke 37 og 38.

Læringsmål

Studenten

  • har kunnskap om lærerens arbeidsoppgaver i og utenfor klasserommet
  • har kjennskap til og kan bidra i planlegging, gjennomføring og evaluering av en undervisningsøkt
  • har innsikt i bruk av læreplaner
  • har kjennskap til skolen som organisasjon og ulike aktører internt og eksternt
  • kan bidra i planlegging og gjennomføring av undervisningen
  • har kunnskap om det kulturelle og sosiale mangfoldet i skolen
  • har innsikt i ulike måter å tilpasse opplæringen på
  • kan opptre profesjons-etisk i møtet med elever og lærere

Generell informasjon

  • Praksisen gjennomføres over to fulle arbeidsuker på høsten (uke 37 og 38)
  • Formålet med praksis 2: Skape sammenhenger mellom erfaringene studentene gjør i praksis, og teoretiske perspektiver de møter i studiet
  • Praksisen skjer i grupper på 3-4 studenter som har samme fag 1
  • Praksisen skal ha noen timer i fag 1, men studentene kan også ha være med praksislærer i andre fag
  • Mikroundervisning skal gjennomføres i fag 1 i løpet av praksisperioden

Praksis

  • Praksisen er en skyggelærer/ hjelpelærer praksis
  • Studenten skal observere og samarbeide med lærere gjennom arbeidsdagen og delta i skolens ulike fora
  • Studenten er på skolen hele dagen og deltar på alle aktiviteter som praksislæreren har, dette inkluderer også for- og etterarbeid, møter osv.
  • I tillegg til å være hjelpelærer kan studentene undervise mer enn mikroundervisningen, hvis dette er noe praksislærer og studentene er enige om

Fokus ligger spesielt på skolen som institusjon og ulike aspekt ved lærerrollen i det daglige, blant annet planlegging og gjennomføring av undervisning.

SIL-kurset

SIL-kurset skal være på fire timer, der disse temaene skal dekkes:

  • Planlegging og evaluering av undervisning
  • Tilpasset opplæring
  • Vurdering

Praksis-koordinator på skolen organiserer dette kurset i løpet av praksisperioden.

Mikroundervisning

  • Gjennomføres i samarbeid mellom praksislærer og studentene.
  • Studentene skal som gruppe eller alene undervise i en del av eller en hel time – omfanget og størrelsen på mikroundervisningen bestemmes i samhandling mellom praksislærer og studentgruppen, men hver av studentene skal delta i hele eller deler av minst 6 timer mikroundervisning i løpet av de to ukene. 
  • Tema for mikroundervisningen skal være relevant i forhold til det tema klassen arbeider med 
  • Tilbakemelding på timen skal gis av praksislærer i en veiledningstime

Veiledning

Det skal gjennomføres fire veiledningssamtaler på 60 min med praksislærer. En av disse skal omhandle et opplegg som seminarlederne fasiliterer. 

Rapport

En individuell rapport skrives av praksislærer i etterkant av praksisen  

Praksiskort

Innlevering og godkjenning av digitalt praksiskort er en forutsetning for godkjent praksis. Lenke til praksiskortet vil legges på Blackboard mot slutten av praksisperioden.

Arbeidskrav knyttet til praksis

Studentene skal levere arbeidskravet «Min lektoridentitet» på Blackboard i løpet av semesteret. Arbeidskravet leses og godkjennes av praksislærer.

Dialogseminaret

Torsdag i uke 36 gjennomføres et obligatorisk dialogseminar for praksislærere i praksis 2. Kurset gjennomføres digitalt, og zoom-lenke vil sendes på e-post til aktuelle deltakere.

Seminaret ledes av faglærere i pedagogikk, partnerskapslederne og faglig leder for praksis. Seminaret tar for seg innholdet i praksis 2, i tillegg til innholdet i pedagogikk- og praksis-emnene så langt i studiet, og formålet er å belyse sammenhenger mellom det studentene lærer på campus og det de lærer i skolen.

Vurdering av praksis og løpende skikkethetsvurdering er også tema som vil bli tatt opp på seminaret.

Praksis 3

Emnebeskrivelse PPU4613

Gjennomføres i uke 39, 40, 42, 43, 44, 45 og eventuelt 46.

Læringsmål

Studenten

  • kan observere, analysere og reflektere over ulike elevers forutsetninger for læring
  • kan, under veiledning, vurdere og reflektere over elevers læring
  • kan utøve god klasseledelse
  • har kunnskap om skole-hjem-samarbeid som grunnlag for elevens faglige og sosiale utvikling
  • kan samarbeide med andre om planlegging og gjennomføring av undervisning
  • kan bruke læreplanen, lærebøker, digitale hjelpemidler og utstyr som finnes på den enkelte skole til å planlegge og gjennomføre undervisningen
  • kan, under veiledning, planlegge og gjennomføre tilpasset og differensiert undervisning i et inkluderende læringsfellesskap
  • kan kritisk vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
  • kan videreutvikle egen profesjonsutøvelse

Generell informasjon

  • Praksisen skal fortrinnsvis skje i par
  • Praksis i ungdomsskole eller videregående skole – motsatt i praksis 4
  • Studentene skal ha praksis i begge sine fag 1+2
  • Praksis gjennomføres på høsten over en periode på 6 uker

Praksis

  • I praksisen skal studenten "ta over" jobben til praksislæreren og ha ansvaret for undervisningen i praksisperioden
  • Fokus: Fagdidaktiske muligheter og utfordringer

SIL-kurs

  • Kurs omkring skolens indre liv skal organiseres og gjennomføres i løpet av praksisen.
  • Skolens praksiskoordinator organiserer disse kursene.

SIL-kurset skal være på 10 timer, der disse temaene skal dekkes: 

  • Omvisning på skolen 
  • Elevtjenesten 
  • Kollegasamarbeid 
  • Skolens ledelse som team 
  • Klassemiljø 
  • Kontaktlærerrollen

I tillegg skal noen av følgende temaer dekkes i løpet av de 10 timene: 

  • HMS/AMG 
  • Skolens satsningsområde 
  • Egenvurdering 
  • Krisehåndtering 
  • Læreplanforståelse 
  • Digital kompetanse i skolen 

Veiledning

  • Studenten skal fortrinnsvis ha to praksislærere
  • Studenten skal ha 1t pr uke med veiledning i hvert fag

Arbeidskrav knyttet til praksis

Studentene skal levere arbeidskravet «Min lektoridentitet» på Blackboard i løpet av semesteret.

Praksiskort

Innlevering og godkjenning av digitalt praksiskort er en forutsetning for godkjent praksis.

Lenke til praksiskortet vil legges på Blackboard mot slutten av praksisperioden.

Rapport

  • Praksislærer i begge fagene skriver en midtveisrapport og sluttrapport av studenten 
  • Faglærer fra Institutt for lærerutdanning i fag 1 gjennomfører en praksisoppfølging og leverer en rapport i etterkant av oppfølgingen.
Praksis 4

Emnebeskrivelse PPU4614

Gjennomføres over 8 arbeidsuker fra og med uke 7. Fri i uke 10.

Læringsmål

Studenten

  • har kunnskap om skolen som organisasjon 
  • kan alene og sammen med andre planlegge og gjennomføre undervisning på ulike læringsarenaer som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser  
  • kan utøve god klasseledelse  
  • kan veilede og motivere elevene og skape et inkluderende læringsmiljø  
  • kan på et selvstendig og faglig grunnlag bruke varierte arbeidsmåter og tilpasse opplæringen ut fra elevenes forutsetninger  
  • kan vurdere og dokumentere elevenes læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger  
  • kan alene og sammen med andre evaluere og reflektere over egen undervisning i faget med utgangspunkt i elevenes læring  
  • kan, under veiledning og i samarbeid med andre, utvikle, gjennomføre og evaluere et forsknings- og utviklingsarbeid med utgangspunkt i undervisningspraksis  
  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep, og raskt iverksette nødvendige tiltak på bakgrunn av faglige vurderinger og i samarbeid med tverrfaglig samarbeidspartnere til barnets beste  
  • kan vurdere og utvikle egen praksis i tråd med profesjonsetiske normer og standarder  
  • kan samarbeide med elever, foresatte, kolleger, skoleledelse og andre aktører i skolen 

Generell informasjon

  • Praksisen skal gjennomføres individuelt eller i par. 
  • Praksis gjennomføres i ungdomsskole eller videregående skole – motsatt av skoleslag gjennomført i praksis 3. 
  • Studentene skal ha praksis i begge sine fag 1+2. 
  • Praksis gjennomføres på våren i 8. semester over en periode på 8 uker/ 40 dager. 

SIL-kurs

  • Kurs omkring skolens indre liv skal organiseres og gjennomføres i løpet av praksisen
  • Praksis-koordinator på skolen organiserer disse kursene

SIL-kurset skal være på 12 timer, der disse temaene skal dekkes: 

  • Omvisning på skolen
  • Ny som lærer
  • Eksterne samarbeidspartnere
  • Skolens ledelse som team
  • Kontaktlærerrollen
  • Vurderingsarbeid

I tillegg skal noen av følgende temaer dekkes i løpet av de 12 timene: 

  • HMS/AMG 
  • Skolens satsningsområde 
  • Egenvurdering 
  • Krisehåndtering 
  • Fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud 
  • Digital kompetanse i skolen 

Veiledning

  • Studenten skal fortrinnsvis ha to praksislærere. 
  • Studenten skal ha 1 time pr. uke med veiledning i hvert fag. 

Arbeidskrav knyttet til praksis 

  • Studentene skal levere inn "Min lektoridentitet" på Blackboard. 
  • Seminarleder gjennomfører to utviklingssamtaler med studenten, den ene, før praksis, er basert på lærerprofilen. Den andre, etter praksis, er basert på refleksjonsnotatet. 
  • Studentene skal ha to praksisoppfølginger. Oppfølging i fag 1 gjennomføres av koordinator på skolen, praksisoppfølging i fag 2 gjennomføres av faglærer fra ILU. Praksislærer skal delta i veiledningssamtale umiddelbart etter den aktuelle undervisningsøkten.
  • Det skal utarbeides skriftlige veiledningsdokumenter for hver undervisningstime. 

Praksiskort

Innlevering og godkjenning av digitalt praksiskort er en forutsetning for godkjent praksis. Lenke til praksiskortet vil legges på Blackboard mot slutten av praksisperioden.

Rapporter 

  • Praksislærere i begge fagene skriver en midtveisrapport og sluttrapport av studenten. 
  • Koordinator gjennomfører praksisoppfølging i fag 1 og leverer en rapport i etterkant av oppfølgingen. 
  • Faglærer fra Institutt for lærerutdanning gjennomfører praksisoppfølging i fag 2 og leverer en rapport i etterkant av oppfølgingen.

Selvstendig uke 

I løpet av praksis 4 skal studentene gjennomføre noe som kalles «Selvstendig uke». Dette gjennomføres i den nest siste uken av praksisperioden.

Selvstendig uke innebærer at studentene skal få prøve seg i en mer selvstendig rolle, og gjennomføre undervisning uten praksislærer til stede i klasserommet. Studentene vil normalt ha mellom 14 og 20 undervisningstimer denne uka.

Målet med selvstendig uke er å gi studentene en praksis som gir en større forståelse for en lærers arbeidshverdag og et bedre innblikk i skolen som organisasjon. Det er også et mål at studentene skal utvikle en selvstendighet i profesjonsutøvelsen og oppleve en progresjon i utdanningen. Dette er i tråd med de nasjonale retningslinjene.