Parpraksis
Hva er parpraksis?
Praksisstudiene gjennomføres i hovedsak i par. Parpraksis bidrar til at studentene kan samarbeide om planlegging og gjennomføring av undervisning, og at de kan reflektere over felles erfaringer de gjør seg underveis. Det å spille på hverandres styrker og støtte hverandre i læringsprosessen, oppleves ofte som positivt for studentenes læring og utvikling.
Hvilke praktiske hensyn gjøres i parpraksis?
Begge studentene planlegger undervisningen sammen gjennom å skrive et felles veiledningsdokument. Ved å samarbeide om undervisningen kan begge studentene få øving i oppstart av timen, overganger mellom aktiviteter, og avslutning og oppsummering. I noen timer kan den ene studenten eksempelvis ha hovedansvaret for helgruppa, mens den andre har fokus på tilrettelegging opp mot enkeltelever. For at samarbeidet både mellom studentene og med praksislærer skal fungere så godt som mulig, anbefales det å avklare forventninger i oppstarten av praksisperioden. Dette kan handle om å avklare rollefordeling, fastsette tid til veiledning, og være åpen om at samarbeid av og til også kan være krevende. Dersom samarbeidet oppleves som vanskelig, kan skolens koordinator kobles inn.
Hvordan foregår veiledning i parpraksis?
Det fastsettes én veiledningstime i uka per fag. Her kan praksislærer bruke varierte arbeidsformer for å fremme studentenes læring, for eksempel ved bruk av skriveoppgaver, medstudentobservasjon, modellering osv. Det forventes at begge studentene viser initiativ i veiledningen, og at begge aktivt tar del i både egen og medstudentens utvikling. I noen tilfeller kan praksislærer i samråd med studentene vurdere at det er hensiktsmessig at studentene gjennomfører deler av undervisningen og veiledningen individuelt.
Hva med praksisoppfølging i parpraksis?
Det er studentenes ansvar å ta kontakt med oppfølgingslærer for å avtale tidspunkt for praksisoppfølging. I hovedsak er praksisoppfølgingen individuell, altså at én student har hovedansvaret for planlegging og gjennomføring av undervisning, og at medstudent har en mer passiv rolle som for eksempel hjelpelærer. Det er viktig at studentene avklarer rollefordelingen i forkant. Før- og ettersamtalen kan gjennomføres enten individuelt eller i par, dette avklares i fellesskap mellom praksislærer, studenter og oppfølgingslærer.
Skikkethet
Skikkethetsvurdering
Vi utdanner fremtidens lærere med mål om at studentene uteksamineres med høy kvalitet i sin profesjonsbevissthet. Gjennom den løpende skikkethetsvurderingen sørger vi for at studentene har de nødvendige forutsetningene for å kunne utøve yrket med eleven i fokus. Alle som jobber med studenter i lærerutdanningen har et særlig ansvar for den løpende skikkethetsvurderingen.
Les mer om skikkethetsvurdering
Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning
Ta kontakt med oss
Skikkethetsansvarlig: Øyvind Haugan Lien
Vurdering
Underveisvurdering
Underveisvurdering gis av praksislærere i skolen og faglærere fra Institutt for lærerutdanning. Midtveisrapporten som praksislærere skriver, er en skriftliggjøring av underveisvurdering.
Sluttvurdering
Ved slutten av en praksisperiode skriver praksislærere en sluttrapport, som konkluderer med karakteren godkjent eller ikke godkjent.
Endelig karakter
Partnerskapsmøtet ved Institutt for lærerutdanning (som består av partnerskapslederne og faglig ledere for praksis) vurderer til slutt praksisperioden med karakterene bestått eller ikke bestått. Den endelige vurderingen foretas på bakgrunn av rapporter fra praksis, eventuelle arbeidskrav, digitalt praksiskort (gjelder kun 5LU) og den løpende skikkethetsvurderingen.
Ved tvil
Dersom faglærere/praksislærere er i tvil om studentens praktiske lærerdyktighet, rapporteres dette umiddelbart til faglig leder for praksis ved Institutt for lærerutdanning. Studenten kalles inn til en samtale og mottar et skriftlig varsel om fare for vurderingen ikke bestått. Hvis denne samtalen ikke resulterer i en avtale om forlenget praksis eller andre tiltak, vil Institutt for lærerutdanning vurdere om studenten skal vurderes til ikke bestått. Dersom studenten får karakteren ikke bestått for en praksisperiode, kan samme periode bare gjennomføres én gang til.
- Feide
Om du har en ntnu-konto kan du bruke denne til å logge inn med Feide her:
Trenger du hjelp med Feide? Se IT ved NTNU sine hjelpesider