Visjon og målet med skolepraksis

Visjon 

For lærerutdanninga er den viktigste oppdragsgiveren eleven i skolen. Institutt for lærerutdannings overordnede mål er derfor:

å utvikle en god skole for alle elever gjennom å utdanne kompetente lærere som innehar solide kunnskaper og som mestrer varierte og helhetlige læringsformer. 

Læreren har ansvar for hele mennesket. Institutt for lærerutdanning verdsetter derfor undervisning som griper og engasjerer, som er meningsskapende og inkluderende. Vår utdanning skal bidra til å styrke den enkelte lærerstudentens fremtidige yrkesutøvelse, profesjonsidentitet og profesjonsstolthet gjennom et felles kunnskapsgrunnlag og en sterk yrkesetisk forståelse.

Målet med skolepraksis

Praksisfeltet er en viktig læringsarena i profesjonsutdanningen for lærere, og praksisopplæringen har derfor en sentral plass i studiet.  

Målene er uttrykt på tre nivåer: 

  • Profesjonskunnskap 
  • Profesjonsutøvelse 
  • Profesjonsutvikling 

Studenten skal utvikle forståelse for de utfordringene og det ansvaret som følger med utøvelsen av læreryrket.  Dette inkluderer følgende områder: 

  • Studenten skal utvikle sine ferdigheter i å undervise og lede elevenes læringsarbeid
  • Utvikle sine evner til å skape et trygt og utviklende læringsmiljø for elever med ulike forutsetninger og behov
  • Utvikle evne til å samarbeide med elever, foreldre, kolleger og andre
  • Utvikle evne til å fungere som en tydelig leder av et demokratisk læringsfelleskap
  • Utvikle evne til kritisk vurdering av egen praksis og refleksjon over egen profesjonsutvikling

Praksisen skal tilføre studenten ny kunnskap. Studenten skal vise vilje og evne til å utvikle seg slik at kunnskapen resulterer i god undervisning.

Målene får tre funksjoner: 

  • Målene er basis for studentens arbeid i praksis
  • Målene er grunnlag for veilederens tilbakemeldinger til studenten
  • Måloppnåelse er grunnlag for vurdering av studenten

Det er viktig at student og praksislærer aktivt bruker målene som grunnlag for veiledningen i løpet av praksisperioden. Praksislærer må si klart ifra hvor studenten har sine sterkeste og svakeste sider i forhold til disse målene.

For læringsmål i bestemte praksisemner, se her: 

PPU: PPU4120

5LU praksis 1: PPU4611

5LU praksis 2: PPU4612

5LU praksis 3: PPU4613

5LU praksis 4: PPU4614

Organisering

All praksis er veiledet og foregår i autentiske yrkessituasjoner med elever/lærlinger i skolen/opplæring. Praksisveiledningen gis i henhold til avtale mellom praksisskole og Institutt for lærerutdanning og kontrakt mellom praksislærer og Institutt for lærerutdanning.

Praksis er knyttet til fag som studenten har undervisningskompetanse i. Studenten har praksis av omtrent like stort omfang i hvert av de undervisningsfagene som studenten tar fagdidaktikk i.

Bortsett fra et par timer observasjon i starten, skal studenten selv gjennomføre det meste av undervisningen gjennom hele praksisperioden, med praksislærer til stede.

Studenten følger i størst mulig utstrekning normale arbeidsdager på praksisskolen. Praksisopplæringen omfatter også deltakelse i møtevirksomhet på skolen og møter med praksislærer.